27 January 2012

buku:dari renungan kepada peringatan

بسم الله الرحمان الرحيم


RENUNGAN...

Muaz bin Jabal menasihati muridnya dengan berkata:
" aku peringatkan kalian daripada penyimpangan orang berilmu kerana syaitan kadangkala mengucapkan kata-kata sesat melalui lidah orang berilmu dan kadangkala orang munafik mengucapkan kata-kata yang benar."
Dia(iaitu perawi) berkata: "aku katakan kepada Mua'adz:' bolehkah aku tahu-semoga ALLAH merahmatimu- bagaimana yang dikatakan orang berilmu kadang-kadang mengucapkan kata-kata sesat dan orang munafik kadangkala mengucapkan kata-kata benar?' "

Beliau menjawab : "Bahkan boleh. Jauhilah oleh kamu ucapan orang berilmu yang dimasyhurkan sedangkan ucapan itu tersamar dengan kebathilan yang dikatakan orang (dalam mengigkarinya) 'apa ini?' 

Dan janganlah pula ucapan orang berilmu itu mengeluarkan kamu dari jalan yang lurus serta menjauhkan kamu daripadanya  kerana boleh jadi dia(orang berilmu itu) bertaubat dari ucapaannya. terimalah kebenaran itu apabila engkau mendengarkannya(walapun dari orang munafik), kerana sesungguhnya di atas kebenaran itu ada cahaya."

[HR Abu Daud. Syeikh Muhammad Nashiruddin Al-albani menyatakan tentang hadis ini:"Sahih, sanadnya mauquf(yakni terhenti pada ucapan Muadz)." lihat Shahih Sunan Abu Daud, jld. 3,ms.872-hadis no:3855]


Cukupkah sekadar niat?

 [ harga: S/M= RM11 S/S=RM14 | Terbitan: KARYA BESTARI ]




hadis ini saya petik dari muka surat 22 buku 'cukupkah sekadar niat?' dalam bahagian 'renungan'.

belum pun saya menamatkan pembacaan buku ini, hati saya diasak-asak agar tetap mencoret sebuah renungan yang amat menyentap sanubari si pencari kebenaran. renungan ini menjadikan saya kelu seketika. pembacaan saya terhenti...

minda saya menerawang jauh. dari dunia buku 'cukupkah sekadar niat?', beralih ke dunia maya kemudian semuanya diadun dalam acuan dunia nyata.

tiba-tiba pelbagai isu bermain dalam minda saya. #$%*politik&^%@#manhaj&##@*$%ta'asub$^*jemaah/@*ulama'*!parti"($*#wahyu..al-quran..sunnah..ISLAM...

saya menghela nafas sebentar.
kembali membaca tajuk buku yang unik ini, (CUKUPKAH SEKADAR NIAT?, karya Mohd Hairi Nonchi)
masyaALLAH, begitu ALLAH membuka kefahaman kita..segala-galanya nampak jelas.

Benar dan tepat!
niat yang ikhlas tidak cukup jika ibadah yang kita lakukan tidak dipandu oleh ketetapan daripada ALLAH dan rasul-NYA. sedangkan agama ini bukan milik individu. ianya milik ALLAH dan hanya dengan wahyu ALLAH yang jelas(soheh) kita mampu mencapai apa yang ALLAH redha. agama ini(islam) berpaksi atas dalil, fakta , hujah dan kebenaran.

alhamdulillah kerana ada yang sudah faham, bahkan jelas.
dan, mungkin juga masih ada yang belum jelas. tidak mengapa, saya cadangkan kalian beli dan bacalah buku ini dengan hati yang lapang..

pesanan dan peranan

pesanan dari saya dan penulis buku ini(saya kira):
kita ada peranan yang besar. peranan kita: mengembalikan kita semua kepada penyucian ilmu dan amal.

pesanan ini bersandarkan kepada pesanan Imam asy-Syafie dalam kitabnya ar-Risaalah:

" tidak dibolehkan bagi sesiapa selain Rasulullah untuk berkata(megenai urusan agama) kecuali berdalil(atau memiliki bukti yang bersumberkan Al-Quran dan as-sunnah), tidak boleh berkata walaupun dengan istihsan(sesuatu yang dianggap baik). Sesungguhnya, berkata dengan menyangka ia baik(istihsan) adalah sesuatu yang sengaja diada-adakan dan tidak ada contoh sebelumnya(bida'ah)" [ar-Risalah, hlmn.507]

akhir kalam,
saya memperingati diri dan kalian semua dengan sama-sama kita hayati firman ALLAH dalam surah az-Zumar:

" (Orang) yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu memilih dan mengikuti akan yng sebaik-baiknya (pada segi hukum agama), mereka itulah orang yang telah diberi hidayah petunjuk oleh ALLAH dan mereka itulah orang yang berakal sempurna" [az-Zumar:18]

wallahu a'lam

2 comments:

  1. :) kita semua melakukan khilaf..moga segala dosa kita diampunkan olehNYA..always islah diri tajdid niat ,dan make a move.. make something for ummah,addin & semua insyaALLAH.. moga kita ikhlas hanya keranaNYA.tiba rasa nak share ayat ni.,,

    Maka apakah orang-orang yang mendirikan masjidnya di atas dasar takwa kepada Allah dan keredhaanNya itu yang baik, ataukah orang-orang yang mendirikan bangunannya di tepi jurang yang runtuh, lalu bangunannya itu jatuh bersama-sama dengan dia ke dalam neraka jahanam? Dan Allah tidak memberikan petunjuk kepada orang-orang yang zalim.
    (Surah at-Taubah: 109)

    Tuhanmu lebih mengetahui apa yang ada di dalam hatimu; jika kamu orang-orang yang baik, maka sesungguhnya Dia Maha Pengampun bagi orang-orang yang bertaubat.
    (Surah al-Isra': 25)

    moga kita tetap tsabat di jalanNYA..jadikan alquran & assunnah sebagai panduan.. keep mujahadah :),, insyaALLAH.. together seeking for mardhatillah,moga bahagia, di dunia & akhirat..

    if salah harap dipbetulkan ya ukhti.. ana tak arif :)
    moga terus bersinar ya ukhti :)

    ReplyDelete
  2. to ukhti nadiah(mujahidah1413h)

    " robbana zholamna anfusana wa in lam taghfir lana wa tarhamna lanakunanna minal khaasiriin."

    p/s: sentiasa mohon agar ALLAH bantu kita untuk mengingati-Nya, bersyukur dengan nikmat-NYA, beribadah dengan baik kepada-NYA.

    ReplyDelete

semua yang saya tulis hanyalah sebuah perkongsian. Boleh diterima atau ditolak. Tetapi, tetap berlapang dada dalam semua urusan itu tanda hati kita murni.. :-)