Skip to main content

Posts

Showing posts from September, 2010

peristiwa 1 SYAWAL....

1)kak zahra....!! mesej
2)kak zahra....!! mesej lagi.
entah berapa kali adikku memanggil..

memang masuk 1 syawal yang lalu hampir 30 mesej memenuhi inbox ku...
biasa, semuanya mengucapkan SELAMAT HARI RAYA dan memohon maaf..

buat mana2 penghantar mesej yang tak sempat kubalas mesejnya.. maaf ya.. tak menang tangan:-)

namun, ada sesuatu yang ku tunggu...
ucapan TAQOBBALALLAHU MINNA WA MINKUM..

mulanya agak sedih kerana ucapan sunnah ini sudah mula dilupakan....
تَقَبَّلَ اللهُ مِنَّا وَمِنْكَ
“Semoga Allah menerima (amal) dari kami dan dari kamu.”
[Fathul Bari, jld. 2 hlm.446]



mmm...atau mungkin ramai yang belum tahu ya...



peristiwa 1

di pagi syawal yang indah.. ketika semua manusia meraikan kemenangan mereka melawan hawa nafsu...
ketika semua manusia bersih dari dosa dan kembali pada fitrah....
ketika manusia berpusu-pusu memenuhi masjid..... (sunnahnya di padang:)



aku juga termasuk dalam kalangan mereka...
yah.. ketika langkah kaki kananku memasuki perkarangan masjid Seberang Jaya..



ada 3 orang wanita …

عتق من النار ؟؟؟

subhanallah,

dah nak tamat pun fasa ke 3 RAMADHAN ni...

jom muhasabah sat... layakkah kita mengecap hari 'kembali kepada fitrah' tak lama lagi???

hmm...
rahmat ALLAH juga yang menggerakkan hati ini untuk mencapai buku "hidupkan hatimu" karangan DR 'AIDH AL-QARNI..


hati ni, mudah sangat berbolak-balik...kadang kita semangat, kadang rasa malas... kadang semangat balik... macam tulah manusia..

tapi takkan kita jadi macam ni kalau tarbiyah ramadhan melekat dalam jiwa kan??

ramadhan ni macam tmpat mengumpul bekalan untuk berhadapan kehidupan mencabar dlm 11 bulan akan datang. klu kita sungguh2, banyak bekalannya..

k.. kita sambung point utama yang nk dikongsikan...


duhai manusia, sesungguhnnya kita senantiasa berdosa.
pagi berdosa, petang berdosa,dalam bas berdosa, depan laptop berdosa,
dan berjalan pun kita berdosa, kerana sesungguhnya kita diciptakan dari tanah,
sedang karakter tanah itu mudah goyah dan tak boleh diam.

tetapi,
setelah kita melakukan kesalahan, dan setelah kita m…