Skip to main content

peristiwa 1 SYAWAL....


1)kak zahra....!! mesej
2)kak zahra....!! mesej lagi.
entah berapa kali adikku memanggil..

memang masuk 1 syawal yang lalu hampir 30 mesej memenuhi inbox ku...
biasa, semuanya mengucapkan SELAMAT HARI RAYA dan memohon maaf..

buat mana2 penghantar mesej yang tak sempat kubalas mesejnya.. maaf ya.. tak menang tangan:-)

namun, ada sesuatu yang ku tunggu...
ucapan TAQOBBALALLAHU MINNA WA MINKUM..

mulanya agak sedih kerana ucapan sunnah ini sudah mula dilupakan....
تَقَبَّلَ اللهُ مِنَّا وَمِنْكَ
“Semoga Allah menerima (amal) dari kami dan dari kamu.”
[Fathul Bari, jld. 2 hlm.446]



mmm...atau mungkin ramai yang belum tahu ya...



peristiwa 1

di pagi syawal yang indah.. ketika semua manusia meraikan kemenangan mereka melawan hawa nafsu...
ketika semua manusia bersih dari dosa dan kembali pada fitrah....
ketika manusia berpusu-pusu memenuhi masjid..... (sunnahnya di padang:)



aku juga termasuk dalam kalangan mereka...
yah.. ketika langkah kaki kananku memasuki perkarangan masjid Seberang Jaya..



ada 3 orang wanita sedang mendaduk simpati orang ramai meminta sedekah...
masing2 mengendong anak kecil yang hanya mampu menyusu...



Ya, ALLAH.. masih ada manusia yang tidak gembira rupanya..
barangkali mereka tak punya baju raya, kasut raya, dan apa shj berkaitan raya...

hatiku berbicara.... YA ALLAH.. salahkah mereka??




peristiwa 2



di masjid yang sama, selepas solat hari raya...
datang sekumpulan wanita sekitar 5 orang., mereka menghampar sejadah berdekatanku..


hadirat yang sedang mendengan khutbah semua memandang mereka....
ada yang hairan, ada yag simpati, ada yang pelik, dan tak kurang juga yang ketawa....:0





kumpulan wanita itu tak menyedari..... sehinggalah selesai khutbah, semua hadirat bersurai..
mereka terpinga-pinga...???


melihat semua menaggalkan telekung, mereka juga ikut....



hatiku berbicara lagi,
YA ALLAH... era malennium mcm ni... masih banyak manusia yang jahil rupanya.....
nah, maka kitalah manusia yang berilmu(walaupun sedikit) perlu menjernihkan kejahilan mereka...
ampuni kami Ya ALLAH...




peristiwa 3 (paling bermakna)



abi nak ke Kuala Ketil?? adikku bertanya,
ya.. nak ziarah jemaah...(shbt2 abi)



Alhamdulillah... boleh berziarah, rapatkan ukhuwwah.... adikku berceloteh



tiba2 mindaku teringat sesuatu....ha, ada rumah seseorang di KKetil...

slepas berziarah ke rumah shbt abi,
perjalanan silaturrahmi diteruskan ke kg.Paya besar...
rumah seorang sahabatku.....
cukup aku perkenalkannya sebagai HIDAYATI..



tatkala bersua dengan sahabat yang amat aku kasihi kerana ALLAH..
hati terasa ada satu kekuatan... ya, kekuatan ukhuwwah berlandaskan keimanan,


teringat aku pada novel sinergi yang dia hadiahkan kepadaku...ya.. 1+1=3 inilah sinergi

umat islam perlu berukhuwwah dengan iman... barulah ada sinergi!!
ukhuwwah ku dengan hidayati memang berbeza..

kerana kami memahami erti sebenar iman.... juga bersama siapa sahaj yang memahami iman...

~jam 1.00 ptng~

2 jam kami berkongsi cerita dan pengalaman travelog tarbiyah masing2...masa terasa amat singkat... keraa janji

ALLAH :(demi masa, sesungguhnya manusia berada dalam kerugian, melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh.....)

demikianlah pertemuan dua mujahidah... sebelum berpisah, (sementara):

- "zahra, ada sesuatu untuk nt...." hidayati memanggilku sambil menyerahkan sebuah beg kertas.

-" jazakillah ya.. berpisah kita kerana ALLAH juga kan..." aku menyambut huluran tangannya sambil berkata separuh berbisik... entah dia dengar atau tidak... yang pasti ruh yang saling bertaut pasti merasakan itu...



~jam 5.00 ptng~

handsetku berdering...- HIDAYATI KHALILI-

berlaku dialog di bawah,


- Assalamualaikum....
-waalaikumussalam...
-zahra, doakan ana dan semua ya...
-kenapa???
-ana accident... tak teruk... tapi kak ipar ana tak sedar... masuk hospital


YA ALLAH, memang teratur aturan ALLOH....
lantaran kita harus bersedia dan redha dengan apa sahaja dugaan yang bakal ALLAH sajikan buat hambanya yang beriman..


sabar ya sahabatku, usrati juga doakan untk kesejahteraan enti sekeluarga...


~jam 8.50 mlm~



- assalamualaikum, mcmna semua, aku memulakan bicara,
- alhamdulillah, y len ok ja.. kak ipar ana ja yang masih tak keluar hospital...
-.............................................
-sebenarnya, hadiah yang ana bg kat nt tu, ana dpt sbb satu anugerah....
-dah tu, knapa bg kat ana? .. aku menduga.
-sbb ana tak layak dpt....


sekali lagi hati kecilku berbicara... YA ALLAH terima kasih kerana mengurniakanku seorang sahabat yang benar2 sahabat.........





sahabat blogger sekalian,
kisah ukhuwwah ini klu mahu dicoretkan..
terlalu banyak ... terlalu kompleks...
kerana ianya berkaitan dengan iman....
ya.. iman yang perlu dibina dengan PERJUANGAN!!


insyaallah, syawal ini, ayuh kita hidupkannyan dengan iman...
sambunglah pentarbiyahan ramadhan.....


SELAMAT kembali kepada FITRAH...




















































































Comments

Popular posts from this blog

tadabbur surah kahfi : sebab turunnya surah al-kahfi..

بسم الله الرحمان الرحيم

bersambung dari artikel ini. Muhammad bin Ishak meriwayatkan daripada ibnu Abbas radhiyallahu 'anhu yang mengisahkan tentang peristiwa turunya surah al-kahfi:
"orang-orang Quraisy menghantar An-Nadhar bin Al-Haruth dan Uqbah Bin Abi mu'ith kepada beberapa orang rahib yahudi. Mereka diminta untuk bertanya tentang Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam dan apa yang para rahib itu tahu tentang diri nabi Muhammad menurut apa yang dinyatakan di dalam Taurat.
para utusan Qurais itu berkata kepada rahib-rahib yahudi yang mereka kunjungi :" kami datang kepada kamu sebagai ahli kitab yang memegang Taurat untuk mendapatkan keterangan daripadamu tentang sahabat kami Muhammad! "
orang-orang yahudi itu berkata kepada mereka(utusan Quraisy), berikanlah tiga pernyataan kepadanya,jika dia dapat memberi keterangan tentang tiga perkara itu, maka memang benar dia adalah rasul. tetapi, jika dia tidak dapat memberi keterangan itu, maka dia alah seorang yang me…

"Kerana aku pemuda akhirat.."

Ukhrawi bukan hanya itu..
“Ah, kau hanya melihat akhirat. Kau gadis ukhrawi. Maaflah, kami ini duniawi”, begitu saban hari mereka bergurau denganku.
Aku cuma tersenyum getir mendengar kenyataan itu. Bukan terasa hati. Namun kerana kecewa dengan kecilnya pandangan anak muda generasi Y pada erti keduniaan. Aku kesal dengan salah erti tentang kedunian ini.

Mereka menganggap tudung labuh, membaca al-quran, pergi ke masjid, membaca dan menulis hal-hal agama itu ‘ukhrawi’. 
Mereka menganggap orang ukhrawi hanya tahu bercakap tentang ayat al-Quran dan tafsirnya. 
Mereka menganggap orang ukhrawi itu semata-mata puasa dan solat sahaja. Itu salahnya kita anak muda. Kita tidak mampu menjadi seperti anak muda di zaman Nabi kerana mentaliti dan persepsi satu sisi yang kita cermati.

Pada aku dan sepatutnya pada kita pemuda, keduniaan bukan pada banyaknya harta semata. Keduniaan bukan juga pada tingginya pangkat. Keduniaan sama sekali tidak diukur pada cantiknya paras rupa dan mewahnya rumah serta kere…

Contengan ramadhan: Persahabatan dan TAQWA kita..

بسم الله الرحمان الرحيم



Ini benar-benar sebuah ukhuwwah..
Selesai membaca surah An-naba' ayat 31-37, saya pandang ke kiri. Jalidah tiada. Sebab selalunya, Jalidah akan berkata kepada saya;
"Zahra cepat. Nak dengar perkongsian dari Zahra.."Sebenarnya, saya bukan pandai sangat mahu bercakap dan mengulas sesuatu, tetapi sahabat sejati yang ikhlas itu kadangkala lebih meyakini kita berbanding diri kita sendiri.

Sebab itu, bila sering bersama dengan Jalidah, saya seolah diberi kekuatan untuk berkongsi.

Terutamanya untuk melontarkan idea-idea dan butiran mutiara yang menerpa ketika menelusuri patah kata dari Al-quran. Setiap kali melontarkan bait-bait al-quran yang mulia, kemudian mentadabbur maksudnya, satu demi satu kisah kehidupan terasa dirungkai.

Tetapi, kadang-kadang saya mengelak juga.
"Jalidah, ana bukan faham betul sangat pun. Takut tersalah pula..",  Dan, selalunya, Jalidah akan mendesak. Memberi harapan dan menghargai saya seadanya.
"Zahra, ana pun macam Zah…