06 December 2018

CERITA BUDAK NAKAL

بسم الله الرحمن الرحيم

"Ustazah ada instagram?"

Fuh soalan dia. Saya hanya senyum sahaja. Saya pernah ada instagram kononya mahu mengikuti perkembangan semasa. Biar tidak terlalu terkebelakang dan sedikit maju. Tetapi, setelah ada hal kurang baik yang terjadi saya memilih untuk menyahaktifkan akaun yang bersifat peribadi. Buat masa ini hal itu terbaik untuk saya, bukan orang lain.

"Oh, haa ada tapi instagram buku ustazah je lah. Bukan akaun peribadi ye.", saya memaklumkan.

"Alaa ustazah ni, tak best la.."

" Apa pula tak best? Ustazah yang tak ada akaun, bukan kamu.."

"Habis tu, gambar hensem saya kat IG siapa nak 'like'?"

Aduh! Saya hanya menepuk dahi sambil memikirkan ideaa untuk membalas kata-katanya.

"Takpe, gambar hensem kamu ustazah tak boleh nak like. Tapi keikhlasan kamu hafaz Al-Quran ustazah boleh 'like'. "

"Macamana nak like?"

"Doa kan boleh.."

"Doa mana nampak. Orang tak tahu.."

"Ya, orang kat dunia memang tak tahu. Penduduk langit tahu.. mana lagi hebat??"

Jeda. Dia tiba-tiba senyap. Rambutnya yang sudah keras disisir rapi diperbetulkan lagi.

"Ye lah, penduduk langit lagi hebat.", dia mulai mengalah.

"Alaa, janganlah sedih macamtu. Kalau ustazah ada IG, mesti ustazah tekan dua kali kat gambar kamu sampai keluar love."

"Eh, ustazah tau cara buat like la.."

"Ya, mestilah ustazah tau. Kan kalau kita buat love pada gambar budak nakal yang hensem dan beriman macam kamu ni, dapat juga ustazah pahala. Orang tahu, malaikat pun tahu."

Saya sengaja mencuri fokusnya agar dia tetap berterusan menjadi dirinya yang lebih baik.

No comments:

Post a Comment

semua yang saya tulis hanyalah sebuah perkongsian. Boleh diterima atau ditolak. Tetapi, tetap berlapang dada dalam semua urusan itu tanda hati kita murni.. :-)