09 August 2018

TIPS MENGUASAI BAHASA ARAB

بسم الله الرحمان الرحيم


Termasuk semalam sudah beberapa kali saya ditanya soalan ini. Soalan berkaitan tips menguasai Bahasa Arab bagi pelajar jurusan Bahasa Arab.
Saya sedar, saya bukanlah orang yang paling layak untuk menjawab hal ini. Namun, kerana sedikit pengalaman yang pernah saya lalui, saya kongsikan beberapa tips bila rasa down atau give up dengan Bahasa Arab.
Mohon rakan-rakan juga guru-guru yang lebih berkelayakan menambah apa yang kurang. Semoga dunia menghasilkan lebih ramai ghairun nathiqiin yang boleh mendalami Bahasa Arab dengan baik.
.
.
TIPS 1.
Rajinkah diri jumpa pensyarah.
Ini perkara wajib ok. Wajib. Kalau kita rasa teruk, kemudian kita sedih sorang-sorang, sembang dengan kawan je bagtau aku tak pandai.. Persoalannya, sampai bila nak jadi pandai?
Belajar adalah proses. Salah waktu belajar, itu bagus. Itu ertinya kita sedang belajar. Sebab kita akan belajar dari kesalahan. Pergilah bertemu mana-mana guru atau pensyarah di dunia ni, mana ada yang tidak suka pelajarnya datang bertemu untuk belajar dan bertanya soalan. Guru atau pensyarah hanya akan terganggu, kalau kita sibuk nak jumpa waktu esok nak exam sahaja. Itu nampak sangat kita belajar sebab nak pointer bagus saja.
.
.
TIPS 2.
Baca dahulu sebelum masuk ke kelas.
Pastikan sebelum jumpa pensyarah, samaada jumpa di kelas atau jumpa secara peribadi, baca dahulu teks atau topik yang akan dipelajari.
Kalau masuk kelas teks pun blur lagi, baris tak pernah praktis dengan kawan-kawan, itu cari penyakit namanya. Memanglah nanti bila pensyarah minta kita baca, baris tunggang-langgang dan confident level kita jatuh.
Saya bukan pelajar yang hebat. Ada juga malasnya kadang-kadang. Nak baca siap-siap waktu malam sebelum esok kelas, memang jarang sangat hal tu berlaku. Jadi, saya target siap ke kelas 10 minit awal baca sebelum pensyarah masuk. Ok la daripada tak baca langsung.
.
.
TIPS 3
Selalu buka youtube, cari bahan-bahan Bahasa Arab pendek.
Buka dan dengar sahaja. Di universiti masing-masing, saya rasa line internet tak ada masalah kan. Buka link-link berkaitan Bahasa Arab. Kalau tak tahu nak buka apa, tanya pensyarah sebab pensyarah adalah orang yang paling tahu Bahasa Arab jenis apa yang kita perlukan.
Kalau minat kartun, boleh buka link ni https://m.youtube.com/watch?v=7xXyJHtTRx4 (ejen Ali dalam Bahasa Arab)
Kalau saya secara peribadi, saya suka Bahasa Arab yang berkaitan dengan Al-Quran atau aga. Jadi saya akan suggest youtube yang saya selalu buka, seperti الشيخ العريفي، راتب النابلسي الشنقطي، الشيخ صالح المغامسي.
Boleh juga tengok video-video yang sudah diterjemah di Kajian Al-Amiry.
Tapi itu style saya la. Bagi saya sebaiknya tanya pensyarah. Kalau Bahasa Arab di UIA, pensyarah kami akan selalu cadangkan video yang agak tinggi Bahasanya. Baca surat khabar dari al-jazera dan dengar berita Arab itu biasa. So, better pergi ke point pertama iaitu jumpa pensyarah.
.
.
TIPS 4
Keep in touch dengan kawan-kawan yang ambil bidang Bahasa Arab di Universiti lain.
Ini apa yang saya dan rakan-rakan buat waktu dalam persatuan Bahasa Arab dulu. Di UIA, persatuan Bahasa Arab Secretariat of ALA IIUM dan IIUM Arabic Debating and Public Speaking Club adalah dua persatuan yang berbeza. Jadi, kami banyak belajar dan ambil istifadah dari rakan-rakan debat juga selaun rakan-rakan persatuan Bahasa Arab universiti lain.
Memang awal-awal perasan sendiri saja Bahasa Arab di UIA macam hebat la sangat. Bila sembang dan diskuss dengan kawan-kawan dari universiti lain, rasa malu dengan diri sendiri. Mereka dah buat banyak perkara untuk memandaikan masyarakat dengan Bahasa Arab berbanding kita.
Untuk pelajar Bahasa Arab, lebih sedih dan menyedihkan kalau 4 tahun di Universiti tak pernah terlibat pun dengan persatuan Bahasa Arab universiti. Kalau nak hebat dan nak kuasai sesuatu, kita kena perjuangkan perkara tu. Kalau tak, kita akan sekadar 'graduate' without contribution.
.
.
TIPS 5.
Praktis!
Kita kena selalu ingat, Bahasa Arab ini bukan Bahasa ibunda kita. Mana-mana Bahasa kedua di dunia ini, memerlukan bi'ah atau suasana di dalam hati kita. Itu pesan senior kami akh Umair Ikhwan ketika pensyarah kami menjemput beliau memberi motivasi bagaimana beliau menguasai Bahasa Arab tanpa belajar ke mana-mana negara Arab.
Praktis boleh melalui 2 maharat iaitu kalam dan kitabah.
Untuk praktis kalam, caranya tiada lain melainkan bercakap dengan kawan-kawan berbangsa Arab itu yang terbaik. Kalau kita seorang guru, bercakaplah dengan pelajar kita Bahasa Arab. Alhamdulillah, sampai sekarang saya masih belajar praktis cakap arab di sekolah dengan rakan guru kak Sizuka Arabiyyah, kak Faridah Abdullah.
Satu lagi cara, praktis menulis. Kitabah ni, lagi mudah sebenarnya sebab kita ada facebook, instagram dll. Gunakan medan ni untuk buat status dalam Bahasa Arab. Saya percaya, takkan ada orang kisah pun kalau kita salah. Kalau ada yang kisah, lagi bagus ada yang tashih.
.
.
TIPS 6.
Ikhlas.
Saya letak no 6, bukan sebab ia terakhir. Tapi sebab banyak orang suka lupa perkara ni. Sepatutnya, ikhlas ni kena letak sebelum no1!
Kenapa ikhlas? Supaya sepanjang 4 tahun kita belajar Bahasa Arab, susahnya, sedihnya, peritnya, mencabarnya, di hujung nanti kita rasa nikmat.
Bahasa Arab ni, satu-satunya bahasa yang datang direct dari Allah. Bahasa al-Quran. Bila ikhlas belajar Bahasa Arab, kita takkan jadi pelajar Bahasa Arab yang lupa baca Quran. Kita takkan jadi pelajar Bahasa Arab yang lupa nak faham maksud Quran. Kita takkan jadi pelajar Bahasa Arab yang hebat bercakap arab, tapi tak pernah bermanfaat untuk manusia lain.
.
.
TIPS 7
Selalu ulang tips no 1-6.
.
.
Sekian tips ringkas dari saya.
Gambar adalah hiasa sahaja.
( خير جليس في الزمن كتاب)
Zaharoh Fajar Nina,
Graduan Bahasa dan Sastera Arab UIAM 2011-2015

No comments:

Post a Comment

semua yang saya tulis hanyalah sebuah perkongsian. Boleh diterima atau ditolak. Tetapi, tetap berlapang dada dalam semua urusan itu tanda hati kita murni.. :-)