21 May 2018

2 RAMADHAN: "RAMADHAN YANG HILANG."

بسم الله الرحمن الرحيم

Ramadhan yang 'Hilang'

"Nak tanya boleh?"

Dia mendekati saya. Kesibukan menyediakan kertas soalan dan skema jawapan untuk peperiksaan begitu menghimpit. Saya hampir tidak menyedari kehadirannya di hadapan saya sehinggalah saya menyangka ucapannya itu ditujukan kepada orang lain.

"Oh, kamu bercakap dengan ustazah ke?", saya membalas tanpa memandang kepadanya kerana sibuk menyelak kertas-kertas di atas meja yang berselerakan.

"Ustazah sibuk ke?", dia bertanya, hati-hati.

"Ya, memang sibuk...", saya terpaksa jujur sambil menyambung,

"Boleh kalau nak tanya. Tapi ustazah hanya boleh jawab sambil buat kerja ya..", saya menjelaskan keadaan. Saya memang jenis susah untuk menolak pertanyaan dari sesiapa pun. Kerana, bagi saya, setiap pertanyaan hadir dari kepercaan seseorang kepada kita. Lalu, kita sewajarnya menyikapi kepercayaan itu selayaknya.

Saya terus menyambung tugas dan kerja yang bertimbun sambil menanti soalan darinya. Hening. Tiada soalan yang dilontarkan. Segera saya menyisihkan kerja-kerja yang perlu segera diselesaikan sebentar. Ya Allah, moga-moga dengan menjawab soalan pelajar saya ini akan membawa barakah dan kebaikan untuk saya dan dia.

Segera saya mengangkat wajah. "Ya, apa soalan kamu?", saya memberi fokus kepadanya sebentar.

"Ramadhan ni..", dia baru mahu memulakan soalan.

"Ada apa dengan Ramadhan ni? Sudah dua hari kamu puasa Ramadhan di sini, ada masalahkah?", saya sengaja meminta dia menghabiskan soalannya walaupun saya sudah boleh menangkap persoalan yang akan dilontarakan.

"Saya tak rasa apa-apa dua hari Ramadhan ini. Saya rasa Ramadhan ini hilang dari diri saya. Puasa, tarawih, tak rasa apa-apa pun.. Macaman nak bagi rasa ustazah?"

Akhirnya dia menyuarakan. Saya menghela nafas. Sudah lebih dari 3 orang bertanya hal yang sama kepada saya. Bahkan, saya sendiri pernah melalui perasaan sebegini beberapa Ramadhan yang lalu ketika zaman belajar di alam universiti dan sekolah. Saya amat faham situasi dia dan kita yang merasakan hal ini.

Ramadhan itu ada

Ramadhan yang 'hilang' itu tidak hanya terjadi kepada kita. Ia bahkan terjadi kepada ramai orang. Lihat sahaja masyarakat ini, ketika melontarkan bicara dan tulisan. Seolah-olah mereka tidak pernah tahu Ramadhan itu apa dan ada. Bagi mereka, sama sahaja Ramadhan dan bulan-bulan lain. Kata kesat dan biacara fitnah masih berlegar dalam masyarakat ini.

Silap. Itu yang silap.

Ramadhan ini ada. Ramadhan ini bukti sayang dan kasihnya Allah kepada hamba-Nya.

Mana tidaknya, Allah hadirkan Ramadhan kepada kita tanpa pernah tertinggal. Setipa tahun Ramadhan pasti hadir dalam apa jua situasi dunia. Bahkan, Ramadhan hadir dengan keberkatannya yang tidak sedikitpun berkurangan. Itulah yang harus kita rasakan di dalam hati, diri.

Ramadhan itu ada. Memag ada.

Kita sahaja yang kadangkala 'tiada' di dalamnya. Kita menempuh Ramadhan tanpa kita ketahui betapa bulan ini mulia dan dimuliakan Allah. Lihat sahaja bagaimana Allah memuliakan bulan Ramadhan dengan diturunkan Al-quran padanya.

Imam Ibnu Katsir di dalam tafsirnya menyatakan

“Allah Ta’ala memuji bulan Ramadhan berbanding bulan-bulan lain. Iaitu dengan memilih Ramadhan sebagai bulan diturunkan-Nya Al-Qur’an yang agung. Bahkan, selain Al Qur’an Ramadhan juga adalah bulan diturunkannya kitab-kitab Allah sebelumnya. Imam Ibnu Katsir membawakan dalil mengenai perkara ini, yaitu sabda Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam:

أُنْزِلَتْ صُحُف إِبْرَاهِيمَ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ رَمَضَانَ وَأَنْزِلَتِ التَّوْرَاةُ لسِتٍّ مَضَين مِنْ رَمَضَانَ، وَالْإِنْجِيلُ لِثَلَاثَ عَشَرَةَ خَلَتْ مِنْ رَمَضَانَ وَأَنْزَلَ اللَّهُ الْقُرْآنَ لِأَرْبَعٍ وَعِشْرِينَ خَلَتْ مِنْ رَمَضَانَ
“Shuhuf Ibrahim diturunkan pada malam pertama bulan Ramadhan. Taurat diturunkan pada hari ke malam ke 7 bulan Ramadhan. Injil diturunkan pada malam ke-14 Ramadhan. Sedangkan Al Qur’an diturunkan pada malam ke-25 bulan Ramadhan” (dishahihkan Al Albani dalam Silsilah Ash Shahihah, 1575)

Bukan hanya itu, Ramadhan hadir dengan pakej paling lengkap untuk sebuah barakah.


Mengembalikan Ramadhan yang 'hilang'

Ayuh sahabat, ayuh rakan. Agar kita dapat mengembalikan Ramadhan yang hilang dari hati kita, cuba kita bayangkan segala keberkatan yang terhimpun di dalam bulan ini.

1) Ramadhan penyebab terampunnya dosa.
Saya selalu teringat kalam permata dari Ibnu Mas'ud tentang perbandingan seorang mukmin dengan selainnya. 

" Seorang mukmin melihat dosa-dosanya seolah-olah dia sedang duduk di bawah sebuah gunung, dia amat takut jika gunung itu akan runtuh menimpanya. Sedangkan orang yang suka berbuat dosa dan munafik melihat dosa-dosanya seperti lalat sahaja, yang singgah di atas hidungnya, lantas dengan ringannya dia halau lalat tersebut dengan tangannya.” (HR. Bukhari)

Lantas, saat Ramadhan tiba sebagai bulan yang melaluinya dosa boleh terhapus, tidakkan bulan ini sangat hebat?!

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيْمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ

“Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan karena keimanan dan mengharapkan pahala dari Allah, nescaya akan diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.” (HR. Bukhari dan Muslim)

2) Terhimpun keberkatan yang banyak.
Amalan sekecil bersahur pun boleh menjadi sebab Allah dan Malaikat berselawat kepada seseorang. Apatahlagi jika masa Ramadhan kita diisi dengan amalan kebaikan lain seperti puasa, solat, membaca Al-Quran, menuntut ilmu dan sebagainya.

Abu Sa’id Al Khudri sampai pernah meriwayatkan dari Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam, 

“Makanan sahur adalah makanan yang barakah maka janganlah kalian meninggalkannya, walaupun seorang dari kalian hanya sahur dengan meneguk air, karena sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat kepada orang-orang yang makan sahur”. (HR. Imam Ahmad)

3) Penyebab keselamatan manusia diturunkan.

Al-quran. itulah kitab penyelamat manusia. Dengan kemuliaan dan keindahan Al-Quran, ia menjadikan Ramadhan menjadi mulia. Ada sebuah malam menjadi mulia kerana Al-Quran diturunkan ketika itu. Itulah lailatulqadar. Sebuah malam yang menyamai seribu bulan, bahkan lebih. 

إِنَّا أَنزلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ
“Sesungguhnya kami turunkan ia (Al Qur’an) di malam lailatul qadr” (Al Qadr:1)

إِنَّا أَنزلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ
“Sesungguhnya kami turunkan ia (Al Qur’an) di malam yang penuh keberkahan” (Ad Dukhan:3)
Ketika semua manusia kegelapan mencari-cari jalan keselamatan, Al-Quran diturunkan pada bulan Ramadhan. Lalu berpusu-pusulah manusia membacanya sepanjang bulan Ramadhan.

Apakah lagi yang ingin kita lepaskan dengan segala kebaikan dan keberkatan?
Apakah kita ingin Ramadhan ini terus 'hilang' sedangkan ia ada dan berlalu?

Wahai sahabat, ayuh kita renung kembali dengan memperbanyakkan istighfar! Barangkali bukan kerana Ramadhan itu 'hilang', tetapi kerana hati kita yang hilang dari merasai kebaikan dan keberkatan Ramadhan.

Permudahkan kami ya Allah!
.
.
.

4 Ramadhan 1439H 

No comments:

Post a Comment

semua yang saya tulis hanyalah sebuah perkongsian. Boleh diterima atau ditolak. Tetapi, tetap berlapang dada dalam semua urusan itu tanda hati kita murni.. :-)