16 May 2018

1 RAMADHAN: "JAHILNYA DIRI INI TENTANG AL-QURAN."

بسم الله الرحمن الرحيم


Saat paling mendukacitakan adalah saat ini. Ketika saya merupakan graduan Bahasa dan Satera Arab dan saya pernah mempelajari tafsir dan ilmu Al-Quran. Lalu, saat saya membaca Al-Quran yang telah saya hafal ini, saya tidak mampu memahami ayat ini dengan begitu mendalam.

1 Ramadhan. Semua muslim mulai mengorak langkah membaca Al-Quran dari mula dengan niat mengkhatamannya. Lalu, saat tiba pada ayat tentang perumpamaan yang Allah buat ini, saya terkelu sebentar. 

إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلا يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلا الْفَاسِقِينَ 

Sesungguhnya Allah tiada segan membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yang lebih rendah dari itu. Adapun orang-orang yang beriman, maka mereka yakin bahwa perumpamaan itu benar dari Tuhan mereka, tetapi mereka yang kafir mengatakan, "Apakah maksud Allah menjadikan ini untuk perumpamaan?'' Dengan perumpamaan itu banyak orang yang disesatkan Allah, dan dengan perumpamaan itu (pula) banyak orang yang diberi-Nya petunjuk. Dan tidak ada yang disesatkan Allah kecuali orang-orang yang fasik.. (2:26)


Tafsir Ibnu Kathir saya selak beberapa kali. 

Dangkal.
Itu sahaja satu kata untuk kefahaman saya ini.

Karat.
Saya tidak mampu memahami ayat ini dengan baik. Saya hanya mampu memahaminya sebatas terjemahan yang ada.

Ya Allah.



Saya panjangkan pembacaan dari perbahasan Tafsir Ibnu Kathir. Namun, nol!

Saya tidak mampu memahami ayat ini melebihi kefahaman terjemahan yang ada!

Tersentap saya pada sebuah kata sebahagian ulama Salaf,

"Apabila aku mendengar perumpamaan di dalam Al-Qur'an, lalu aku tidak memahaminya, maka aku menangisi diriku sendiri, karena Allah Swt. telah berfirman: 'Dan perumpamaan-perumpamaan ini Kami buatkan untuk manusia; dan tiada yang memahaminya kecuali orang-orang yang berilmu.' (Al-Ankabut: 43)"
 Jahilnya diri ini tentang Al-Quran. Hati saya terdetik. Ya Allah, permudahkan!

1 Ramadhan 1439H

No comments:

Post a Comment

semua yang saya tulis hanyalah sebuah perkongsian. Boleh diterima atau ditolak. Tetapi, tetap berlapang dada dalam semua urusan itu tanda hati kita murni.. :-)