27 March 2013

Contengan ukuwwah: Dari UIAM ke UMKL


بسم الله الرحمان الرحيم

Ini kisah kami

"Zahra' dah sampai UM!",

Suara Jalidah girang menyambut saya di gerai makan ayam A1, dekat fakulti sains UM KL.

Kami berpelukan, erat.

Setitis air mata tumpah jua.

Setelah sekian lama menanggung rindu, akhirnya Allah mudahkan pertemuan ini. Pertemuan yang kami dambakan setelah sekian lama terpisah. Setelah beberapa kali pembatalan. Setelah beberapa kejadian. Setelah hati kian rapuh dimamah masa dan ruang jarak.

Seringkali kami memujuk antara satu sama lain dengan sebuah pepatah arab, :

"زُرْ غِبّاً تزدادُ حُبّاً"
"jarang-jaranglah bertemu, nescaya akan bertambah-tambah kasih sayang.."

"Alhamdulillah.", penuh syukur saya panjatkan. Baru teringatmenjawab sambutan Jalidah.
 Entah mengapa, bukan tidak pernah saya merantau sekitar Kuala Lumpur dengan LRT dan bus rapid KL ini. Tetapi, kali ini lain.

Setelah semalaman saya bertungkus lumus menyiapkan bahas subjek kamus. Kemudian bangun pagi dengan hanya 3 jam tidur. Saya bangun pagi dengan satu kuasa luarbiasa.

Memberi saya suatu kuasa aneh yang timbul dari dalam diri.

Kuasa yang sangat menguatkan.





Seperti juga rasulullah, ada ramai sahabat yang bersama baginda dalam perjuangan. tetapi, Abu Bakar As-siddiq adalah yang paling rapat. Begitulah saya.

Di UIAM, saya punyai ramai sahabat yang baik. Kebaikan mereka, sukar dicari ganti. Suka dan duka mereka berkongsi dan saya menikmati bersama mereka.

Tetapi, saya ada 'Abu Bakar' yang membenarkan semua kata-kata saya. 'Abu Bakar' inilah yang saya mahu temui di UMKL.

Ketika rasulullah membuat keputusan untuk berhijrah bersama Abu Bakar, bukan bermakna sahabat-sahabat lain tidak berperanan atau rendah kemuliaan mereka. Bahkan Rasullah sudah mengarahkan Ali dan beberapa sahabat lain untuk memegang peranan lain dalam peristiwa hijrah itu.





 Contengan perjalanan




Dari UIAM saya menaiki bus T231 menuju ke LRT PUTRA Gombak. Kemudian menggunakan kad RapidKL saya melepasi scanner LRT. Entah, perjalanan pertama kali saya dengan perasaan ini. Satu rasa yang tidak dapat digambarkan.

Sendiri tetapi damai. Sakit, tetapi manis.

Sepanjang perjalanan, saya membuang pandangan ke luar tingkap LRT. Satu persatu manusia masuk dan keluar dari LRT. Saya isi perjalanan dengan pembacaan. Buku "Di dataran Shamrock ku seru nama-Mu" karya ustaz Hasrizal Abdul Jamil saya telusuri. Menghilangkan rasa resah dan galau dalam hati.

Stesen Universiti, itu stesen tujuan saya. Sepanjang perjalanan, saya sempatkan diri berdoa banyak-banyak. satu perenan saya membaca, sepulu doa saya panjatkan. alamdulillah, buku ustaz Hasrizal ini seolah catalyst untuk saya berdoa. Dengan sesungguh-sungguhnya.

Paling utama, saya berharap agar Allah berkati pertemuan kami nanti.

Semoga, ia menjadi pertemuan yang membuahkan ibadah.
Pertemuan yang benar-benar menjentik rasa manisnya iman.
Pertemuan yang membawa kami mendekat menuju Allah Arrahman.
Pertemuan yang diisi dengan perkongsian dan daurah cinta menuju negeri keamanan.


Dalam LRT, saya lemas dalam debu yang tebal

LRT ~seribu satu hikmah ada jika kita mahu berfikir~


Di dalam LRT itu, saya meneruskan pembacaan dan 'sembang-sembang' dengan doa. Sesekali saya lemparkan pandangan ke sekeliling. Melihat lautan manusia dengan ragam masing-masing.

Sampai di stesen Masjid Jamek, ada seorang wanita duduk di sebelah saya. Saya memang sedang membaca, tetapi mata saya tetap sedar keadaaan ummah di sekeliling. Sengaja saya mengerling cara pemakaiannya. Agak ketat. Terdetik mahu menyapa. Mana tahu dia akan rasa malu.. dan boleh berubah.

Mahu sapa atau tidak? Tiba-tiba saya ragu. Diam sebentar.

Stesen KLCC. Wanita itu bangun dan keluar. Mata saya mengiringi 'pemergiannya' dari tempat duduk sebelah saya. Tiba-tiba saya sedar sesuatu...

Astaghfirullah!

Dia bukan wanita!

Saya tertunduk. Malu bercampur syukur.

Ya Allah, betapa hikmah-Mu tidak aku ketahui. Perasaan ragu-ragu tadi, rupanya dari Allah.

saya kembali menatap buku hijau di tangan. Fikiran saya menjalar jauh. Lebih jauh dari Bryanstone Square di kota London seperti yang Ustaz Hasrizal kisahkan dalam buku beliau.

Saya terfikirkan generasi setelah saya. Generasi, yang ibu bapa dan 'orang-orang tua' mereka adalah saya, Jalidah, kalian dan generasi maknyah tadi.

Bagaimana generasi anak-anak saya nanti?
Bagaimana kita(generasi Y) boleh mendidik generasi hadapan?
Bagaimana ibu-ibu(generasi Y) menerapkan nilai muslim kepada anak-anaknya, ketika ayah-ayah mereka keluar dari rumah demi memasakkan panji islam di tengah masyarakat?

Soalan itu terngiang di minda saya. Tiada jawapan.

Tiba-tiba terasa lemas dalam 'debu' yang tebal. Terasa mahu lemas.

Saya semakin menghampiri stesen Universiti, saya semakin tak keruan. Seperti mahu bertemu kekasih sahaja. saya senyum sendiri. Ada banyak cerita dan ibrah  yang mahu kami saling bertukar.

Semua itu, biar ia menjadi skill berenang yang mampu membawa kami berlabuh di pinggiran pantai penyelamat.

Universiti Malaya, Jalidah.. I'm coming (^_^)

3 comments:

  1. Jika tdk silap buku tersebut adlh Di Hamparan Shamrock ku seru nama-Mu... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. zahra to Tanpa nama

      jazakallah khair atas ingatan. saya sudah ubah. :)

      Delete
  2. wa iyyak :) buku tersebut cukup menarik dari segi isi,penulisan dan teknik penyampaian.

    ReplyDelete

semua yang saya tulis hanyalah sebuah perkongsian. Boleh diterima atau ditolak. Tetapi, tetap berlapang dada dalam semua urusan itu tanda hati kita murni.. :-)