01 April 2013

PELIT: Bahasa arab ini, untuk ummah!

بسم الله الرحمان الرحيم

Semakin aku menilai diri, aku rasa setengah kosong. Mungkin ada sedikit amal. Tetapi ilmuku tidak bertambah. Masih belum cukup.

Ya Allah, apakah semua ini? Apakah aku mesti berhijrah? 
Aku mahu, mesti tahu!

Sehinggalah sebelum subuh hari ini aku terjaga dari tidur,
kalendar bulan Mac sudah berubah kepada April .
Aku sedar, bukan sekadar exam semakin dekat,
umur juga sudah meningkat.

kubuka mushaf koko pendampingku sejak Januari 2001,
surah Asy-Syuura ayat ketujuh menghiasi kornea mataku,
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
{ وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ قُرْآناً عَرَبِيّاً لِّتُنذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا وَتُنذِرَ يَوْمَ الْجَمْعِ لَ رَيْبَ فِيهِ فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَفَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ }

"Demikianlah kami wahyukan kepadamu Al-quran DALAM BAHASA ARAB supaya kamu memberi peringatan kepada ummul qura(penduduk mekah) dan penduduk (negeri-negeri) sekelilingnya(penduduk dunia seluruhnya..),

serta memberi peringatan (pula) tentang hari berkumpul (kiamat) yang tidak ada keraguan padanya. Segolongan masuk surga, dan segolongan masuk Jahannam."
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Baru satu ayat aku terhenti,
mengulang semula ayat yang dibibir ia meniti,
dalam hening subuh yang damai dan sepi,
aku biarkan ayat itu menyerap jauh ke lubuk hati,

sehinggalah aku makin mengerti,
dakwah dan tarbiyyah itu tidak akan pernah lekat dalam umat ini,
andai Al-quran dan sunnah yang soheh tidak 'digigit' kemas oleh Sang DA'I,

Umat ini,
mereka tidak dahagakan graduan Bahasa Arab dengan CGPA tinggi,
sedangkan mereka mendamba graduan Bahasa Arab yang mampu memberi,
sesuatu yang tak mampu mereka kecapi,
indahnya nilai bahasa dan peringatan surat cinta dari Ilahi,
yang membuat mereka terus dekat tanpa berpaling lagi,

Rasulullah dahulu,
23 tahun al-quran diturunkan agar umat mentauhidkan Allah yang satu,
kemudian barulah hukum-hakam dibahas agar umat tak keliru,
ketika itu,
mereka menurut tanpa diampu,
kerana TAUHID telah membentuk taat dan patuh yang jitu,

Aku makin mengerti,
kulihat sebuah pohon kekuningan menunggu mati,
mengapa daunnya kuning? lihatlah pada akar yang mencengkam bumi,

begitulah kuningnya pemuda-pemudi pasca globalisasi,
kalau kau mengaku DA'I,
kenalpasti akar TAUHID dan pergilah baiki..

|~catatan satu April 2013~| muhasabah juga buat diri|

No comments:

Post a Comment

semua yang saya tulis hanyalah sebuah perkongsian. Boleh diterima atau ditolak. Tetapi, tetap berlapang dada dalam semua urusan itu tanda hati kita murni.. :-)