16 October 2012

hari ini dan esok..

بسم الله الرحمان الرحيم

hari ini.

memang, di luar ia tidak berbeza dengan hari-hari sebelumnya. tetapi, bagi setiap insan, ada yang berbeza.

bila hari ini bermula dengan sedetik memuhasabah dosa, seluruhnya seolah bersusun indah.

alhamdulillah.

pagi-pagi saya menuju ke perpustakaan. perjalanan yang memakan masa sekitar 10 minit. membuahkan sesuatu yang indah. sukar diertikan.

jalan tar masih basah. pohon-pohon hijau itu sedang berzikir. mensyukuri titis demi titis air yang mengalir di atasnya. saya merasainya dengan hati. tenang.

sungguh, baru sebentar tadi saya resah dengan peperiksaan pertengahan semester bagi subjek Quranic Prophetic Text. air dingin pagi tadi, membuat diri maalas menuju ke kamar mandi.

tetapi, saya gagahkan.

rupanya, inilah nikmat yang dibayar. tiada lagi resah. tiada lagi bimbang.

merenung alam ini, benar-benar membuat hati damai. terlupa sebentar peperiksaan 30 markah sebentar lagi. dami itu benar-benar membunuh resah!


esok belum tentu

alhamdulillah, itulah permulaan saya hari ini.

esok, masih ada. tetapi, belum tentu untuk kita. sebab itu, jangan lemahkan diri menebak hari esok. perbaikilah hari ini. perbaiki apa yang kamu ada sekarang. perbaiki apa yang ada di tangan. esok bakal menjelang dengan sinar yang lebih cahayanya.

#coretan picisan pelepas rindu#

No comments:

Post a Comment

semua yang saya tulis hanyalah sebuah perkongsian. Boleh diterima atau ditolak. Tetapi, tetap berlapang dada dalam semua urusan itu tanda hati kita murni.. :-)