03 November 2011

santai: isteri solehah, ibu murobbiyah

بسم الله الرحمان الرحيم

"... perempuan yang solehah mestilah taat dan memelihara kehormatan dirinya ketika ketiadaan suaminya dengan perlindungan Allah…”
 (Surah an-Nisaa’, ayat 34)

Rasulullah s.a.w menjelaskan tentang wanita penghuni Neraka, baginda bersabda : “ … dan wanita-wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya mereka telanjang, melenggak-lenggokkan kepala mereka kerana sombong dan berpaling dari ketaatan kepada Allah dan suaminya, kepala mereka seakan-akan seperti bunggul unta. Mereka tidak masuk Syurga dan tidak mendapatkan wanginya Syurga padahal wanginya boleh didapati dari jarak perjalanan sekian dan sekian.”
 (Hadis Riwayat Muslim dan Ahmad)


Ketika beginda selesai berkhutbah hari raya yang berisikan perintah untuk bertakwa kepada Allah s.w.t. dan anjuran untuk mentaatiNya. Baginda pun bangkit mendatangi kaum wanita, baginda menasihati mereka dan mengingatkan mereka tentang akhirat kemudian baginda bersabda : “Bersedekahlah kamu semua. Kerana kebanyakan kamu adalah kayu api Neraka Jahanam!” Maka berdirilah seorang wanita yang duduk di antara wanita-wanita lainnya yang berubah kehitaman kedua pipinya, dia pun bertanya : “Mengapa demikian, wahai Rasulullah?” Baginda menjawab : “Kerana kamu banyak mengeluh dan kamu tidak taat terhadap suami.”
(Hadis Riwayat Al- Bukhari)


Nabi bersabda , “Mana-mana perempuan yang meninggal dunia dalam keadaan suaminya redha padanya, maka dia akan masuk syurga”.
 (HR At-Tirmidzi)

hadis dipetik dari laman:tazkirah..

p/s: sebarang kesalahan harap dibetulkan. belum sempat rujuk kitab :-)
ke arah menjadi isteri solehah, ibu murobbiyah... siapkan diri kita.

sebar-sebarkan...
jumpa di sana ya InsyaALLAH.. :-)

2 comments:

  1. assalamualaikum zahra..jmputla ana g sana

    ReplyDelete
  2. to ushbun mustawiyyun,

    macamni, dari puncak alam farhana naik teksi n ktm lg senang sayang.. kalau zahra gi sana, nanti tambang jdi double.. :-)

    farhana share la ngan kawan2 kat uitm tu.. nanti boleh datang sama2.

    ReplyDelete

semua yang saya tulis hanyalah sebuah perkongsian. Boleh diterima atau ditolak. Tetapi, tetap berlapang dada dalam semua urusan itu tanda hati kita murni.. :-)