Skip to main content

kehidupan: ada kamu dan aku

بسم الله الرحمان الرحيم

hidup di syurga itulah yang paling indah!

setiap orang. 

ada kehidupan masing-masing. 

ada yang nampak bahagia, sedangkan sedih. 
ada yang nampak baik sedangkan pemaksiat. 
ada yang nampak 'rock' sedangkan peminat 'qiyamullail'.
ada yang nampak peramah sedangkan penuh dendam di hati..
ada yang nampak jahil, sedangkan penuh ilmu.

ah, hidup ini, terlalu sukar disingkap.
sangat sukar.
sesukar meneliti sebuah bicara hati.
di bibir seolah mengungkap. sedang hati berkata lain.
tak dapat di pastikan!

begitulah aku.
begitulah kamu.
----------------------------------------------

sebahagian hidup aku, ada kisah kamu. 

begitu juga hidup kamu.. pasti ada kisah aku, walau secuil cuma.

aku masih ingat ketika kamu berkata, "kita sama-sama usaha ya.."
aku mengangguk. bahagia. ada yang mahu bersamaku.

kamu berkata lagi, " jangan lupa doakan aku.. " 
lagi-lagi aku mengangguk. berkata perkara yang sama kepadamu.
aku rasa kuat.
aku rasa ada yang mendoakanku.
aku bahagia.

aku pernah berkata kepadamu, " aku tak dapat berahsia kepadamu. kau patut tahu semuanya "
dan.. kamu mengangguk. rasa terpecaya.

kita tersenyum. 
bahagia.
(^_^)
-------------------------------------------

cuma, hidup ini masih di dunia.
tak semua perkara 'benar' belaka.

masih ada lompong-lompong setia.
harus kita penuhi.

masih ada ruang-ruang TAQWA harus kita garap.

masih dan terus teruji.
inilah bukti kita masih hidup.

bukankah dalam surah al-mulk ALLAH berfirman:
"..aku mencipta kehidupan dan kematian itu, untuk sungguh-sungguh menguji kamu..

..siapa di antara kamu yang paling baik amalannya.."

--------------------------------------------

masih ada rahsia antara kita.

dan kamu,
tak akan tahu.
selagi kamu mahu setia kepada DIA.

kamu tak cemburu kan?

sebab, aku yakin kamu masih ingat DIA berfirman.
dalam surah az-zukhruf:

"..sahabat-sahabat baik itu akan bermushan pada hari kebangkitan..
..kecuali mereka yang bertaqwa.."

paksi kita:

TAQWA.
dan
 sebuah kalimah yang benar laailaaha illallah.

rahsia dunia. pasti tersingkap.
di akhirat.

---------------------------------
kamu,
doakan aku jadi hamba yang baik kepada penciptaku.

walau aku tak kenal kamu,
masih ada kisah kamu dalam hidupku.

terus kuat dengan kalimah yang benar: "LAA ILAAHA ILLALLAH"
(^_^)

salam syawal.

Comments

Popular posts from this blog

tadabbur surah kahfi : sebab turunnya surah al-kahfi..

بسم الله الرحمان الرحيم

bersambung dari artikel ini. Muhammad bin Ishak meriwayatkan daripada ibnu Abbas radhiyallahu 'anhu yang mengisahkan tentang peristiwa turunya surah al-kahfi:
"orang-orang Quraisy menghantar An-Nadhar bin Al-Haruth dan Uqbah Bin Abi mu'ith kepada beberapa orang rahib yahudi. Mereka diminta untuk bertanya tentang Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam dan apa yang para rahib itu tahu tentang diri nabi Muhammad menurut apa yang dinyatakan di dalam Taurat.
para utusan Qurais itu berkata kepada rahib-rahib yahudi yang mereka kunjungi :" kami datang kepada kamu sebagai ahli kitab yang memegang Taurat untuk mendapatkan keterangan daripadamu tentang sahabat kami Muhammad! "
orang-orang yahudi itu berkata kepada mereka(utusan Quraisy), berikanlah tiga pernyataan kepadanya,jika dia dapat memberi keterangan tentang tiga perkara itu, maka memang benar dia adalah rasul. tetapi, jika dia tidak dapat memberi keterangan itu, maka dia alah seorang yang me…

"Kerana aku pemuda akhirat.."

Ukhrawi bukan hanya itu..
“Ah, kau hanya melihat akhirat. Kau gadis ukhrawi. Maaflah, kami ini duniawi”, begitu saban hari mereka bergurau denganku.
Aku cuma tersenyum getir mendengar kenyataan itu. Bukan terasa hati. Namun kerana kecewa dengan kecilnya pandangan anak muda generasi Y pada erti keduniaan. Aku kesal dengan salah erti tentang kedunian ini.

Mereka menganggap tudung labuh, membaca al-quran, pergi ke masjid, membaca dan menulis hal-hal agama itu ‘ukhrawi’. 
Mereka menganggap orang ukhrawi hanya tahu bercakap tentang ayat al-Quran dan tafsirnya. 
Mereka menganggap orang ukhrawi itu semata-mata puasa dan solat sahaja. Itu salahnya kita anak muda. Kita tidak mampu menjadi seperti anak muda di zaman Nabi kerana mentaliti dan persepsi satu sisi yang kita cermati.

Pada aku dan sepatutnya pada kita pemuda, keduniaan bukan pada banyaknya harta semata. Keduniaan bukan juga pada tingginya pangkat. Keduniaan sama sekali tidak diukur pada cantiknya paras rupa dan mewahnya rumah serta kere…

Contengan ramadhan: Persahabatan dan TAQWA kita..

بسم الله الرحمان الرحيم



Ini benar-benar sebuah ukhuwwah..
Selesai membaca surah An-naba' ayat 31-37, saya pandang ke kiri. Jalidah tiada. Sebab selalunya, Jalidah akan berkata kepada saya;
"Zahra cepat. Nak dengar perkongsian dari Zahra.."Sebenarnya, saya bukan pandai sangat mahu bercakap dan mengulas sesuatu, tetapi sahabat sejati yang ikhlas itu kadangkala lebih meyakini kita berbanding diri kita sendiri.

Sebab itu, bila sering bersama dengan Jalidah, saya seolah diberi kekuatan untuk berkongsi.

Terutamanya untuk melontarkan idea-idea dan butiran mutiara yang menerpa ketika menelusuri patah kata dari Al-quran. Setiap kali melontarkan bait-bait al-quran yang mulia, kemudian mentadabbur maksudnya, satu demi satu kisah kehidupan terasa dirungkai.

Tetapi, kadang-kadang saya mengelak juga.
"Jalidah, ana bukan faham betul sangat pun. Takut tersalah pula..",  Dan, selalunya, Jalidah akan mendesak. Memberi harapan dan menghargai saya seadanya.
"Zahra, ana pun macam Zah…