19 May 2011

santai: dari blog pamanku...

بسم الله الرحمان الرحيم

sangat kesal bila tak mampu tepati janji. saya dah janji pada diri sendiri untuk sediakan 1 entri untuk satu bulan bagi label blog istimewa. tapi apakan daya, untuk bulan  april, tak sempat post walaupun 1 entri untuk label ini..*kesal*


blog yang saya nak kongsikan kali ni datangnya dari negara seberang. Indonesia. nama pemilik blog ini, asep abdul ghoffar bin muchtar. siapa dia? pakcik saya (pak su) sebab dia adik bongsu ummi. tetapi, kami adik-beradik panggil mamang/ mang asep. belum pernah bertemu dengannya. moga suatu hari Allah pertemukan.-amiin- 


mang asep adalah mahasiswa jurusan kimia di Universiti Negeri Jakarta (UNJ). menjadi mahasiswa jursan kimia pernah menjadi impian saya satu masa dahulu. namun, ALLAH berkehendak lain. saya sudah tinggalkan dunia kajian di makmal dan sains, menuju dunia kajian bahasa al-Quran. walaupun dua pengkhususan ilmu yang jauh berbeza, tetap membawa kepada matlamat yang SATU. membezakan umat islam dengan manusia jahil.


dalam surah az-zumar (39:9) pun ALLAH berfirman: katakanlah lagi (kepadanya), "adakah sama orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu?"

madah perjuangan

picture from~http://generasiayyash.multiply.com/~
pemuda, semangatmu  pandulah dengan kefahaman yang jelas
-------------------------------------------------------------------------------------
" Dan jadilah seperti jantung yang terus berdetak dan tak terlihat. Namun karena denyutannya lah membuat tubuh menjadi tetap hidup."
--------------------------------------------------------------------------------------


--------------------------------------------------------------------------------------
"Dan perjuangan ini hanya akan dimenangkan oleh mereka yg bermental baja
tangguh yakin dan pantang menyerah...

Mereka yg Langit jiwanya bercahaya dgn energi tulus yg sempurna
menghangatkan darah dan mendidihkan semangatnya...
Mengharu biru mencerahkan peradaban yg suram dgn merah darah mereka...
Qum wahai pejuang Allah jgn khianati nikmat Allah dgn keterlenaan".
-------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------
"Orang yang hanya memikirkan dirinya sendiri,

selamanya akan hidup menjadi orang kecil dan mati sebagai orang kecil
Sedang orang yang mau memikirkan orang lain
selamanya akan hidup menjadi orang besar dan mati sebagai orang besar
(Sayyid Qutbh)
--------------------------------------------------------------------------------------

madah perjuangan yang saya kutip dari blog paman(pak cik) saya. boleh teruskan kembara menyerap ruh perjuangan ke link paman saya disini ya.. http://generasiayyash.multiply.. 

akhir kalam,
Wallahu a'lam.


No comments:

Post a Comment

semua yang saya tulis hanyalah sebuah perkongsian. Boleh diterima atau ditolak. Tetapi, tetap berlapang dada dalam semua urusan itu tanda hati kita murni.. :-)