08 December 2010

-::memberi itu bahagia::- (prolog)

بسم الله الرحمان الرحيم

 ..... السلام عليكم.... 
Apa KhAbAr HAti?
BaGaimaNa iMan Hari Ini? 
ayUh, SiapkaN ruH peRkaSaKan KeNdiRi,
 taJdiDkaN FiKraH... ciri DaiE seJaTi.


setiap mu'min itu harus sering mengisi hidupnya dengan menerima dan memberi. tak ada istilah boring ya dalam hidup ini.sebolehnya elakkan masa kita terbuang dengan main game, melayan facebook, dan ber'sms' yang tak membawa manfaat. gunakan masa yang ada sebaiknya sementara masih punya waktu!


erti hidup pada memberi

alhamdulillah, ada pengisian khusus cuti kali ini.bahagia rasanya dapat memberi sedikit khidmat dalam kem anak soleh (KAS) dan kem remaja gemilang (KRG). hikmah bila nak memberi, perlu menerima.. seperti satu kata2 hukama' arab:
"فاقدوا الشئ لا يعطى "
-orang yang tak ada sesuatu, tak dapat memberi-

hakikatnya,memberi adalah suatu kebahagiaan. memberi, adalah bahagia dalam derita walaupun sekelumit cuma.bahkan baginda nabi sallallahu 'alaihi wasallam juga pernah bersabda dalam sebuah hadis shoheh:


" بلغوا عني ولو آية "
-sampaikan dariku walaupun satu ayat-

sedar tak sedar,memberi ni sama ja macam konsep ithar kan? mengutamakan orang lain dari diri kita sendiri ayuh telusuri kenapa rasulullah ajar kita bersikap ithar..


kajian seorang saintis barat bernama Dr Alen mendapati bahawa para dermawan, ahli politik dan orang2 kaya yang suka menderma (memberi) mempunyai kesihatan yang lebih baik daripada orang di sekeliling mereka bahkan kesihatan mereka 95% lebih baik daripada orang yang menerima pemberian tersebut.

nah sekarang sains sudah membuktikannya. kalau al-quran dan sunnah memang sejak lebih kurang 1400 tahun  yang lalu sudah terbukti!

 sebab tu kalau kita tengok guru2 dan pensyarah2 kita. walaupun kadangkala kerja meraka melebihi seorang perdana menteri yang menguruskan negara, tapi mereka masih mampu tersenyaum dan melayan karenah anak didiknya. kenapa ya? kerana mereka memberi!


اتصال.....

No comments:

Post a Comment

semua yang saya tulis hanyalah sebuah perkongsian. Boleh diterima atau ditolak. Tetapi, tetap berlapang dada dalam semua urusan itu tanda hati kita murni.. :-)