01 November 2013

Tadabbur surah Al-kahfi ayat 45

بسم الله الرحمان الرحيم


Ayat ke 45 surah Alkahfi, membawa saya kepada sebuah coretan..
-------------------------

Hari ini sudah masuk 1 November dan Zulhijjah bakal meninggalkan kita.

Umur sudah bertambah sehari lagi. Esok, sehari lagi dan begitulah seterusnya.. Sehingga, kita tidak menyedari perubahan demi perubahan berlaku begitu cepat.

Saya tiba-tiba teringat zaman ketika di tingkatan satu. Waktu itu, kita merasa sudah dewasa kerana melangkah ke suatu dunia yang khusus untuk orang-orang 'dewasa'.

Terlalu banyak impian dan harapan yang didambakan, dan alhamdulillah sthummal hamdulillah [segala puji bagi Allah], yang telah memakbulkan semua impin itu bahkan lebih. Subhanallah!

Liku-liku menuntut ilmu diharungi dengan langkah pertama di sebuah Maahad di kaki Gunung Jerai. Impian saya dahulu, cuma mahu ikut bersekolah dengan kak Syahidah Fajar..

Tetapi, baiknya Allah.. Dia kurniakan lebih dari itu.

Allah beri sahabat-sahabat yang solehah dan guru-guru yang sabar mendidik diri.

Sehinggalah saya, adalah saya hari ini. Hasil dari tarbiyah 10 tahun yang lalu setelah melalui proses perubahan corak kehidupan dari kaki gunung yang damai ke kota yang sibuk dan terlihat gersang.

tetapi, manusia selalu salah ketika dia menutamakan mata zahir berbanding mata hati. Di kota 'gersang' itulah rupanya Allah mahu mengasah diri menjadi permata yang lebih murni.

Dan.. yang paling penting Allah tidak tinggalkan diri sia-sia tanpa bimbingan-Nya. Allah masih memberi guru-guru dan sahabat2 yang baik..

Sehinggalah...
Kita, adalah kita saat ini. Melalui proses kehidupan yang seterusnya.

Bermula Nor Raihan Izzati, kemudian Nur Iffah, kemudian Zunnur Qalbi, Hani Aiman Mohd Nashir....

DAN HARI INI Nurul Najwa.

Sungguh, tiada ucapan yang lebih baik untuk Najwa melainkan apa yang diwasiatkan kepada kita dari Insan Mulia MUhammad Shollallahu alaihu wasallam...:



"بارك الله لك وبارك عليك وجمع بينكما في خير".. 
Semoga Allah memberkahimu dan memberi berkah ke atasmu an mengumpulkanmu dan pasangan dalam kebaikan.

Kehidupan umpama hujan.. (18:45)


-------------------------
" Dan berilah perumpamaan kepada manusia,

kehidupan dunia ini umpama air hujan yang Kami turunkan dari langit, maka menjadi subur karenanya tumbuh-tumbuhan di muka bumi, kemudian tumbuh-tumbuhan itu menjadi kering yang diterbangkan oleh angin.

Dan adalah Allah, Maha Kuasa atas segala sesuatu. "

[Alkahfi 18 : 45]

No comments:

Post a Comment

semua yang saya tulis hanyalah sebuah perkongsian. Boleh diterima atau ditolak. Tetapi, tetap berlapang dada dalam semua urusan itu tanda hati kita murni.. :-)