02 March 2013

PELIT: ini diari aku, jangan baca!

بسم الله الرحمان الرحيم

Jam sudah menunjukkan pukul 2:20 pagi. Sudah masuk waktu pagi! Mataku masih lelah mahu menutup. Makin kupaksa, makin pula ia terbeliak. Terasa pedih.  Begitulah aku kalau terlalu letih.  Tidur dengan sangat nyenyak atau tidak dapat tidur langsung. Sindrom ini selalunya aku hadapi bila mengendalikan apa-apa program besar.

Esok, insyaallah akan ada sebuah lagi program besar untuk wanita. Aku diamanahkan menjadi  ketua koordinator program. Sebuah jawatan yang masih muda untukku dan aku masih jahil banyak tentangnya.

“ Akak,ajar saya ya. ” Harisyah, meinta lembut kepadaku.

“ Jadi Pc ni, kita kena tahu semua perkara. Kena tahu semua benda. Kena kenal semua komiti. Lancar atau tidak sesebuah program, disitulah kita boleh lihat bagaimana PC nya buat kerja.” Tukasku seolah tahu semuanya.

Ya Allah, bantu aku. Kalau hanya seratus peserta, itu mungkin tidak terlau banyak. Tetapi, sekarang sudah mencecah dua kali ganda. Dalam monolog itu, aku berusaha tersenyum kepada Harisyah.

“ Oh, saya pun baru belajar. Akak ajar saya ya.” Senyum manis Harisyah aku tanggapi. Aku balas senyumnya dengan seribu satu bebanan di minda.

Ada sesuatu di sebaliknya

Aku mengaku, jawatan ini aku yang pilih. Bukan kerana jawatan itu. Tetapi, semata-mata sesuatu yang ada di sebalik jawatan ini dan tiada dalam jawatan lain.

Memberi, mamastikan kemudian menerima tanpa perlu mengarah. Aku adalah jenis manusia yang tidak suka mengarah. Sebab itu aku suka berusaha menyelesaikan tugasan di dalam jawatan ini.

Sepanjang aku memegang jawatan ini, aku belajar berfikir sebelum buat keputusan. Aku belajar merancang dengan strategi. Perkara paling aku suka adalah, aku belajar menggunakan 6 thinking hats yang aku belajar dalam kelas CCT.

Menjadi PC ini, mengajar aku TAWAKKAL.
Esok, apa pun boleh terjadi. Aku pernah hadiri beberapa seminar yang penceramahnya kemalangan, kematian saudara terdekat dan ada juga yang terperangkap dalam jem yang parah. Semua itu boleh juga terjadi kepada programku esok.

Tetapi, tawakkal meneutralkan segalanya.
Aku ada Allah yang maha memudahkan.

Rehat itu perlu

Aku mahu tidur dahulu. Jam sudah beranjak ke 2:50 pagi. Tiga jam yang berkualiti sangat cukup untuk sebuah rehat yang damai. Semoga Allah bangunkan aku siang esok dalam keadaan yang sedia berkhidmat untuk ummah. 

Sebelum itu, tahniah aku ucapkan kepada unit promosi dan sesiapa sahaja yang bantu promosi program esok. 150 peserta diperoleh hanya dalam masa seminggu. Masyaallah! 

Kakak-kakak dari AlKahfi Services,  usaha kalian sentiasa Allah nilai insyaallah. Meninggalkan nikmat yang kalian mahukan dan berpindah kepada jalan berduri ini, tidak akan pernah membuat kalian menyesal di akhirat. Yakinlah! Tidak aku lupakan adik-adik IIC yang bertungkus lumus untuk persiapan malam ini. Ikhlas itu membawa kejayaan dik :-). segala perkongsia kita tadi, ambillah yang baik.

Semoga sunnah terus bertebaran. Terus difaham dipahat. Itu matlamat kita. Jangan pernah tersasar. Aku sesak dengan fitnah agama yang berleluasa. Allah, nilailah usaha kecil ini!
“ Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya.” (az-zalzalah 99:7)
Dengan penuh harap, cinta dan takut aku melelapkan mata.
“ Dan Kami jadikan tidurmu untuk istirahat, dan Kami jadikan malam sebagai pakaian, dan Kami jadikan siang untuk mencari penghidupan,” ( an-naba’ 78:10-12).

4 comments:

  1. Yang ditulis jangan itulah yang mahu dibaca sangat. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. to kak ila

      ish, ish.. ketegaq betui la.. tak dengaq kata :-)

      Delete
  2. Tajuk yang sangat catchy.
    Makin dilarang, makin orang mahu membuat yang dilarang.

    Pasca skrip: Ada masalah nak masuk blog lama, jadi terpaksa kembali ke Blogger.

    ReplyDelete
    Replies
    1. manusia... manusia...

      makin dilarang, makin dibuat.

      semoga Allah pelihara kita agar buat yang DIA suruh sahaja.

      Delete

semua yang saya tulis hanyalah sebuah perkongsian. Boleh diterima atau ditolak. Tetapi, tetap berlapang dada dalam semua urusan itu tanda hati kita murni.. :-)