16 April 2012

aku sangat menghargaimu..

بسم الله الرحمان الرحيم

aku sangat menghargai dirimu. tetapi, Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam lebih layak dihargai!


menulis: inilah cara aku menegurmu, sahabat :-)
 
 
sahabat, dirimu sangat bermakna buat kehidupanku. segenap tingkah laki dirimu aku nilai dan aku teladani. yang buruk aku harus perbaiki. sepertimana aku mendidik diri ini, begitu jugalah aku mendidik insan yang aku kasihi.

tetapi aku tahu, kau mengharap sesuatu yang tak pernah aku beri. apa yang kau harapkan bukanlah satu kesalahan. kerana kau juga manusia yang mendamba puji untuk meyakinkan diri. aku tahu, kau bukanlah insan yang mendamba puji kerana riya' dan ujub. kau hanya mahukan puji sekadar penyedap hati, sekadar sokongan buat diri seorang insan.

dan sungguh, pujianmu kepadaku sedikit menjadi tiang pautan yang menyokong selagi ia tidak berlebihan.

aku sangat menghargai apa yang kau beri kepadaku. cuma, mungkin kita belum pernah membaca hadis ini (mungkin..).
 
 
Dari Abu Bakar radiyallahu 'anhu, beliau menceritakan bahwa ada orang yang memuji temannya yang ada disamping Nabi salallahu 'alaihi wasalam.  lantas baginda bersabda mafhymnya :
  
"celakalah engkau, kau telah menggorok leher saudaramu. Kau telah menggorok leher saudaramu.”
 
Nabi saw mengucapkannya beberapa kali lalu Nabi saw bersabda :
 
“Barangsiapa yang harus memuji saudaranya, maka katakanlah:’Aku kira si fulan demikian dan demikian, tetapi Allah-lah yang menilai (keadaan sebenarnya). Aku tidak mau menilai atas nama Allah (kepada seseorang) demikian dan demikian jika memang kelebihan itu ada pada dirinya.”
 
[Hadits Shahih, riwayat Bukhari III/158) dan Muslim (IV/2297)]
 
-----------------------------------------------
buat sahabat,
maafkan aku jika kau menganggap aku sombong kerana lekok dengan pujian. memang aku sengaja mendidik diriku begitu.
 
bukankah imam ghazali pernah berkata; "..ukhuwwah itu terletak pada ingatan seseorang terhadap saudaranya di dalam DOAnya.."
 
Luqman al-hakim pula pernah berwasiat kepada anaknya; "Jika ingin mencari teman, ujilah dia dengan membuatnya marah. Jika dia tidak sabar dengan sikapmu itu jauhilah dia.."
 
maka aku berpesan kepadamu sahabat;
 
"janganlah kau penggal leherku dengan pujianmu yang berlebihan itu.. bukankah kita mahu meneladani rasulullah dan para sahabat?.."
 
"jika memang ada kebaikan dalam diriku, teladanilah. jika kau mahu menegurku atas kesilapan-kesilapanku, tegurlah dengan apa yang diajar baginda nabi muhammad shallallahu 'alaihi wasallam.."
 
#ukhti zahra'#

No comments:

Post a Comment

semua yang saya tulis hanyalah sebuah perkongsian. Boleh diterima atau ditolak. Tetapi, tetap berlapang dada dalam semua urusan itu tanda hati kita murni.. :-)