04 October 2011

santai: inspirasi -sampai bila?-

بسم الله الرحمان الرحيم


wahai rab yang MAHA HIDUP dan MAHA BERDIRI SENDIRI,
dengan rahmatmu, aku mohon prtolongan,
perbaikilah segala urusanku
dan jangan diserahkan kepadaku walaupun sekelip mata
(tanpa mendapat pertolonganMU..) -1


alhamdulillah, hampir sebulan meneroka hikmah di bumi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. terlalu banyak yang boleh dikongsikan, cuma saya mahu kongsikan apa yang perlu untuk saat ini. 

rentak melaksanakan sebuah bicara dan mimpi kebaikan tak semudah pertuturan. terjunlah ke dalam rentak itu , baru kita tau peritnya melebihi perjalanan merentas samudera api. tak dapat digambarkan, hanya dapat diluah melalui puisi sederhana ini...


SAMPAI BILA?

aku mudah kata,
aku senang merasa,
aku enteng berjela,
aku laju melukis delta,
semuanya dengan rancak bicara.

Sedang diri merana,
Dia tahu bicara itu sementara,
Penuh semangat melambak wacana,
ribuan maklumat jutaan warna,
Sifatnya tetap.. sedetik Cuma.

Sehembus pawana ,
Seiring bicara menjaja,
Puitis kata hanya tinggal luka,
Perawatnya ada,
Sudah tak rela lama,
Kerna itu sifatnya,
Tak kekal dalam bicara.

Lantas,
Sampai bila..

Sampai bila aku harus terus bicara?
ummah kubiarkan merana,
masa lalu kujadikan harta,
dalam tak sedar ia milik manusia,
mereka tak mahu hati yang lama,
ego mereke aku sambut tak rela,

walau 
aku tahu mereka bulurkan agama?


 Harus mula bertindak.
Inspiratif dari kak ummu hani dan dr harlina,
~Zahra’ fajar nina~
1 oktober 2011



p/s: Astaghfirullahal 'azhiim, ampunkan kami ya ALLAH. 

Kami tak benar-benar bersungguh mendidik ummah. Kami memikirkan sakit kami tanpa merasa sakit ummah lebih parah. 

*NEKAD* :-)

----------------------------------
-1  Shahih Targhib wa Tarhiib(1/273)

No comments:

Post a Comment

semua yang saya tulis hanyalah sebuah perkongsian. Boleh diterima atau ditolak. Tetapi, tetap berlapang dada dalam semua urusan itu tanda hati kita murni.. :-)