20 February 2013

PELIT : The last briefing..


 بسم الله الرحمان الرحيم

Aku sedu. Hanya ditahan sebak di dalam hati.
Oh ummahku! Begitu raungan jiwaku.
Sejenak habis sahaja last briefing nuqaba' study circle itu, aku bergegas menuju ke SHAS mosque. Ada yang aku rindui. Sebuah rasa yang sedang membuak di dalam hati. Kanan kiri, dipenuhi manusia. Aku urung menangis. Dia sudah tidak tahu bagaimana mahu menuang rasa ini.

Sungguh aku sedih dan sebak. Apa sudah aku buat untuk ummah? Apa sudah aku korbankan untuk ummah?

 Baiklah, tidak perlu jauh-jauh. Apa usahaku untuk perbaiki diri? Itu kan usaha untuk ummah juga.

Aku. Aku dan aku. Seringkali aku terlupkan mereka. Memang di UIA ini aku melihat semua orang yang bertudung, solat dan berpakaian sempurna. Apakah aku lupa, sejuta lagi rakyat Malaysia yang mungkin belum tahu apa-apa mengenai islam, sedangkan aku belum sampaikan apa pun kepada mereka?

Aku, aku .. aku takut!!

Briefing akhir tadi, ustaz Ismail Chong sebut ayat quran yang selalu aku dan kamu dengar.  Sangat selalu. Bahkan perkataan didalamnya sudahpun menjadi slogan maal hijrah. Wasathiyyah.

وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا)
 (البقرة: 143)

Aku sentap. Mengapa?

Kerana selama ini, aku hanya menyambung ayat ini jika ustaz meminta. Aku rasa aku sudah hebat boleh sambung ayat ini. Sedang aku lupa! Sangat lupa! Apakah hatiku bergetar memahami?

Selama ini, aku tidak bergetar mendengar ayat yang penuh penanggungjawaban ini! Penuh.

Aku dan kamu ada tanggungjawab besar dari ayat ini. Tadi, ustaz ulang-ulang perkataan...

لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ
agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia..

لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ
agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia..

لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ
agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia ..!

 Ibnu Kathir menyebuat dalam tafsirnya, ayat ini menunjukkan kita dan kita akan menjadi saksi kepada ummah ini di hari pengadilan kelak. Ketika Allah memilih kita sebagai umat yang paling adil dalam memahami islam ini disinilah bermula dan berakhir hidup kita sebagai seorang hamba yang akan bertanggungjawab kepada manusia seluruhnya.


Sedang aku menulis entri ini, ustaz Ismail Chong telefon. Aku berhenti menulis.
" Zahra ya, kamu ambil hari rabu boleh? "

Aku kelu. Setelah berhadapan dengan study circle hari rabu semester lepas, aku urung mahu teruskan hari rabu. Letihnya kelas di siang hari, bertambah pula esoknya kelas bermula jam 8.30am. Aku tidak mahu.

" Boleh ke hari rabu?" 
 Di hujung talian, suara lesu ustaz kedengaran.

Astaghfirullah. Apa yang aku tulis tadi, benar-benar sebuah ujian bagiku. Kalau mahu diikutkan bisikan syaitan itu, mahu sahaja aku katakan kepada ustaz, saya tidak boleh. Tetapi, aku dan kita mesti buat apa yang kita tulis. Kemudian, cepat sahaja aku menjawab dengan bismillah di dalam hati

" Ya, boleh ustaz. insya ALLAH! "

" Ok. Chief facilitator kamu, Hijanah. "

" Baik ustaz. Jazakallah khair. "

" Ya. " jawab ustaz singkat.

Butang merah kupicit. Perbualan selesai. Aku tersandar di dinding masjid. Fikiranku melayang jauh memikirkan gerak kerja dan 'masalah bahasa' yang aku hadapi semester lepas. Memegang Study circle hari rabu, bermaksud memegang pelajar-pelajar di luar bidangku. Pelajar architecture dan engineering. Ini bererti juga, aku akan berhadapan dengan pemikiran mesin dan seni. Bahkan ada yang berfikiran sedikit liberal.

Sungguh, aku mesti kuat. Mereka ini golongan yang sesungguhnya memerlukan bantuan, pencerahan. Dan, untuk semua itu, aku mesti sedia. Entri kali ini, mungkin sedikit peribadi. Tetapi, tujuanku bukanlah itu. Aku hanya mahu berkongsi rasa hati dan pengalaman dengan cara yang sedikit 'real'.

Aku sebarkan juga rasa hati ini buat teman-teman seperjuangan sebagai naqibah study circle yang lain. terutamanya, Hafizah dan Rizky. Semester ini, kali pertama kalian memegang study circle. Buat yang terbaik ya. Kalau tidak kuat, minta kekuatan pada Allah. Bukan pada ana. Ana juga perlukan Allah sebagai sumber kekuatan. Dengan ana, kalian boleh istisyarah sahaja (dengan pengalaman yang sedikit itu). :-)

Kawan-kawan, doakan aku. Doakan aku. Doakan aku. Ini jalan juangku. Kalian, ada jalan-jalan kalian. Aku yakin  kalian mampu. Kalian berada dalam doaku. Sentiasa. :-)
---------------

p/s: entri ini saya tulis hari ahad yang lalu. Baru hari ini dapat publish. alhamdulillah. Malam ini study circle pertama. Doakan lancar semuanya.

No comments:

Post a Comment

semua yang saya tulis hanyalah sebuah perkongsian. Boleh diterima atau ditolak. Tetapi, tetap berlapang dada dalam semua urusan itu tanda hati kita murni.. :-)