Skip to main content

Posts

Showing posts from July 23, 2010
saat pertama kali menatap judul buku ini, hatiku sudah penasaran ingin tau… apakah benar bidadari yang didamba laki-laki sholeh, bisa cemburu pada kita, wanita dunia???? Syurga saja belum tau layak apa tidak. Pengin(teringin) bidadari cemburu?? Ah mana mungkin! Begitu jiwaku bergelora ingin tau..
ingin tau untuk diamalkan, kerna aku tak hanya mendamba peran bidadari yang digambarkan bermata jeli,duduk sopan di taman-tama dan punya bergudang keistimewaan( hakikatnya aku yang cemburu pada mereka),semuanya diceritakan dalam firman ALLAH. Ayo kita telusuri dua maksud petikan ayat Qur’an ini:
“Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa berada dalam tempat yang aman, (yaitu) di dalam taman-taman dan mata-air-mata- air; mereka memakai sutera yang halus dan sutera yang tebal, (duduk) berhadap-hadapan, demikianlah. Dan Kami berikan kepada mereka bidadari.” (ad Dukhan 44:51-54)
“Di dalam syurga itu terdapat bidadari-bidadari yang sopan menundukkan pandangannya. Tidak pernah disentuh oleh manusia sebel…

sebuah cetusan...

asaalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh wa maghfirotuh waridhwanuh....
salam seindah mentari terbit di ufuk timur, nan indah sang mentari,lebih indah sang pencipta...
kalam ini sekadar cetusan kerdil buat sekelian hamba ALLAH yang rindu pada sentuhan kesedaran dari rahmat sang pencipta,
setelah lebih kurang sebulan, ALLAh hanya mengizinkan sekelumit cuma masa yang ada bagi mengisi semula kolum alam maya ini.apa pun semoga segalanya membawa manusia kearah wasilah untuk taqorrub padaNYA.
ikhwah,akhwat yang mendapat rahmat ALLAH,
selama bibir lancang berbicara, selama madah menyusun kata, selama itulah kurangnya sumbangan kita untuk ISLAM. hakikat yang kurang disedari, ISLAM kini dahagakan pemikir islam yang tulen!!! adakah dengan petah bicara itu mampu menjadikan kita tergolong dalam kalangan pemikir tulen???
teringat ana pada kata2 Dr yusuf AL-Qardhawi dalam muqaddimah cetakan pertama buku "nilai dan pengurusan waktu dalam kehidupan muslim"(ana smpat baca yang cetakan kedua sj,…