21 January 2011

saya dan kamu.. akan teruskan perjalanan!

بسم الله الرحمان الرحيم 

mahu sukses?

mukmin itu perlu sukses melawan nafsunya


ya.. pasti! mukmin itu mesti sukses..
cuma, perlu ada plan strategi...
nak bina strategi pula, perlu ada ilmu.
begitulah rantaian yang tak lari dari kehidupan seorang mukmin..
plan perjalanan hidup saya, akan meninggalkan alam maya sebentar..
meninggalkan kampung halaman..
dan menyerap hikmah dalam perjalanan kehidupan..
ke alam pekerjaan.. wah bekerja untuk belajar!
insyaALLAH..

 syair dari imam Syafii:

orang pandai dan beradab tidak akan diam di kampung halaman,
tinggalkanlah negerimu dan merantaulah ke negeri orang,
merantaulah, kau akan dapat pengganti,
dari kerabat dan kawan,
berlelah-lelahlah, manisnya hidup terasa,
sesudah lelah berjuang..

pijakan orang-orang sukses

saya pegang ini.. sebagai bekalan meneruskan plan perubahan di lorong kehidupan,

* segala perbuatan pasti ada niatnya. maka niatkanlah segala perbuatan demi kebaikan, demi kemaslahatan ummah dan demi menghentikan kejahatan!

* jangan keccut hati di hadapan cobaan! kerana cobaan dapat menempa kedewasaan, menggugah akal dan membakar semangat.

* bersungguh-sungguh adalah jalan terbaik menuju kemuliaan. ia adalah obat bagi penyakit yang kau derita, bahkan ia mungkin sebagai harta karunmu!

* 'nilai' setiap manusia adalah sebesar mana amalan baiknya.orang yang kalah akan selalu dijauhi. dan.. orang yang gagal murah harganya!

* pusatkan perhatianmu pada satu pekerjaan, tekuni dan cintailah.. agar kau menjadi orang yang terus maju!                       

                                                                         dari:
                                                                         bab pertama
                                                                        (buku RAHASIA SUKSES ORANG-ORANG HEBAT)


yaALLAH,
 terasa bagai Dr Aidh Al-Qarni sedang berbicara dengan saya. memberi taujihad, menyerap ruh jihad, mentarbiyyah, memberi fikir dan zikir...

perjalanan itu masih jauh...ALLAH bersama kita


semoga inilah pijakan saya dan kamu hingga di hujung perjalanan..
saya dan kamu,
perjalanan kita sebagai hamba masih panjang,
ayuh, kita rintisnya perlahan-lahan,
menghayati dan mengambil ibrah,
membimbit perancangan dan strategi,
berbekalkan sebuah perjuangan,

saya dan kamu.. akan teruskan perjalanan!
insyaALLAH.

No comments:

Post a Comment

semua yang saya tulis hanyalah sebuah perkongsian. Boleh diterima atau ditolak. Tetapi, tetap berlapang dada dalam semua urusan itu tanda hati kita murni.. :-)